Arontorp x 2

För ungefär en månad sedan styrde vi skutan mot Arontorp. Ca 50 minuters bilfärd för den vägvane, men närmare en timme för mig. Från början var tanken att snitsla runt på småvägar på den östra sidan av Öland, men ett kraftigt snöoväder gjorde småvägarna oplogat osäkra, och vi tog istället 136:an, den stora vägen. Det var utmanande för mig att köra så långt, med fler svängar, rondeller, rödljus och vägvisare att ta hänsyn till, och väglaget tillförde också sina utmaningar. Så fort jag kom lite för långt ut till höger slirade jag i snön, och på vägen hem hade det dessutom blåst ned en massa snö över vägen som jag fick rejält slir i strax innan ett möte. Men som alltid är allt läskigt det är mest lärorika. Jag fick bilen på rätt kurs igen och det gick bra. Att inte göra körningen slentrian är bra, att jag hela tiden får nya hinder/infallsvinklar att jobba med gör mig alert (och livrädd).

Tyvärr blev min handledare sjuk strax efter den vintriga körningen, men idag tog vi oss ut igen och körde på nytt till Arontorp. Och den här gången - som planerat till förra körningen - längs östra sidan. En sida som är väldigt gemytlig men mycket svårare att köra på. Många svängar, skarpa kurvor, skymd sikt, smal väg och  många fartbyten med täta intervaller. Dessutom var jag efter månaden av ickekörning riktigt ringrostig, men tack och lov övade jag upp mig ganska fort, och visst kom vi ner till Arontorp tillsist. Där vankades det kroppkakor samt ett besök på Galleri Tinnert för inköp av målarfärg.
På vägen hem tog vi 136:an igen, och den är ju väldigt skön då den bär få svängar och fartbyten. Trots en generellt högre hastighet känns den därför mycket säkrare.

Något jag noterade hos mig själv den här gången var att jag blivit bättre på att förutse svängarna. Tidigare har jag närmast blivit skraj då jag närmat mig en krök, och sett den som större och skarpare långt innan, vilket fått mig att sakta ner för tidigt. Men nu tycks jag ha lärt mig att vänta ut svängarna bättre, och det gör mig också tryggare och inte riktigt lika ryckig.

Fortsatta övningar: Hålla rätt hastighet; släppa gasen i god tid innan hastighetssänkningen och att sedan hålla den farten. LÄSA TEORIN!!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

1. Det var en gång och det börjar nu (skönhet och fulhet)

2. En okulär besiktning

5. En svängig lektion runt byn